We begeleiden de kinderen hierin op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten.
Dit is een bewuste keuze omdat wij onze leerlingen zo jong mogelijk mee willen nemen in onze unieke aanpak. Voor leerlingen van hogere groepen is de tijd die rest helaas te kort om voldoende te profiteren van ons onderwijs. Onze scholen groeien mee en per schooljaar wordt er een leerjaar aan toegevoegd.
Anderzijds sluit het onderwijsconcept zelf ook erg goed aan op de ondersteuningsbehoeften van getalenteerde leerlingen. De leerlingen werken volgens individuele leerlijnen en worden hierdoor niet gehinderd door het tempo van de klas. Dit zorgt ervoor dat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarnaast biedt ons onderwijs meer dan genoeg uitdaging waarbij juist de begeleiding op levenshouding en hogere vaardigheden een fundamenteel verschil gaat maken om in hun leven hun talent een plek te geven.
We bieden de kinderen een leerrijke, veilige omgeving waar goed over is nagedacht. De omgeving helpt bij de ontwikkeling. Elke ruimte op school heeft een andere functie. Wanneer de kinderen ouder worden, groeien ze als het ware mee met hun omgeving. Ze krijgen meer verantwoordelijkheid en worden meer uitgedaagd om samenwerking op te zoeken en dat zie je terug in de leeromgeving.
[/accordion-item] [/accordion]In gesprekken met de leerkrachten , die ook schriftelijk worden opgesteld in een persoonlijk plan (portfolio), komt het doel aan de orde dat een kind zich stelt. Er wordt besproken hoe het kind dat doel wil gaan halen en welke stappen worden genomen. Uiteindelijk bewijst een kind aan zichzelf en de begeleider de voortgang en de beheersing.
Dit zou je een toets kunnen noemen, maar dan niet een vanuit een methode. De voortgang van elk kind wordt gevolgd.
Het kind werkt aan zijn persoonlijke leerweg en deze leerweg is zo ingericht dat het via tussendoelen uiteindelijk voldoet aan de kerndoelen die in het basisonderwijs worden gesteld.
Uit de persoonlijke gesprekken met het kind wordt duidelijk wat de sterke kanten zijn en welke kanten minder sterk. In onze hele aanpak ligt besloten dat we het kind ondersteunen bij het nemen van hindernissen. Juist als iets niet gemakkelijk gaat, helpen we het kind zich uitgedaagd te voelen om door te zetten. Dat ontwikkelt een enorme kracht in het kind en draagt er toe bij dat het kind open gaat staan om nieuwe dingen te leren en uitdagingen aan te gaan.
Daarnaast vinden er ook gesprekken plaats met ouders, begeleiders en het kind over de voortgang.
Doorzoek onze website.